De Ever Given; zeerecht in een notendop

 

 

Prof. Mr Maarten Claringbould

 

Spreker is lid van Probus II en heeft het verhaal daar en nog bij zes andere gelegenheden geoefend.

Spreker werkt nu nog als adviseur bij Van Traa advocaten zoals op de dia te zien is en is emeritus hoogleraar zeerecht aan de universiteit van Leiden.

Om een indruk te geven van de bedragen die bij zeetransport omgaan, memoreert hij dat het huren van een containerschip in tijdbevrachting $ 100.000 per dag kost; de prijs voor het vervoer van één container van Shanghai naar Rotterdam kostte in/na coronatijd $ 1600. De prijs is inmiddels gezakt naar $ 1000; dit betekent dat een recessie zich aankondigt.

In de presentatie is de aanleiding voor het vastlopen op 23 maart uitgelegd als een gevolg van een snelheidsverhoging om het effect van de zijwind te compenseren waarbij waarschijnlijk het oevereffect is opgetreden.

Het verstrekken van hulp werd bemoeilijkt vanwege het feit dat het Suezkanaal militair gebied is en er aan de hulpverleners vanwege dit feit en de corona allerlei beperkingen werden opgelegd.

In het verdere deel ging de spreker in op juridische zaken rond deze gebeurtenis vanuit het zeerecht. Belangrijk hierbij zijn het hulploon en de beperkingen van de aansprakelijkheid van vertragingsschade en ladingschade zoals bepaald door de global limitation en averij-grosse.

De powerpoint van de presentatie is te bekijken en downloaden.