Bekende en onbekende Italiaanse tuinen uit de Renaissance in en rond Rome

drs G.C. van Nieuwenhuizen

Spreker begon met een aantal basisgegevens, welke nodig zijn voor de algemene kennis, aangezien deze gegevens in vrijwel iedere tuin voorkomen:

  1. eenheid tussen villa en tuin.
  2. het opvullen van de ruimte.
  3. hoe villa en tuin elkaars complement moeten zijn.
  4. de open tuin voor ontvangsten en de gesloten tuin voor eigen gebruik
  5. de “giardino segreto “.
  6. het verschil tussen de tuinen van Rome en Florence: Rome meer “per fare figura ” (voor uiterlijk vertoon) en Florence meer voor eigen gebruik

Er werden vijf villa’s in en rond Rome behandeld.

  1. De Villa Madama, zo genoemd naar Margaretha van Parma, genoemd “Madama “, de vroegere landvoogdes der Nederlanden onder Philips II. Deze villa is de eerste buiten Rome gebouwde, met aansluitend in de lengte-as de “formele tuin”. Diverse architecten hebben eraan gewerkt, onder meer Raphael en Antonio da Sangallo il Giovane. Deze villa met tuin heeft gediend als basis voor de ontwikkeling van de latere tuinen met gebouwen.
  2. De Villa Giulia, genoemd naar de bouwheer Paus Julius de III (1550-1555 ), nu het Etruskisch museum. Dit is een villa met erin aangelegd een tuin, voor ontvangsten en erachter een geheime tuin voor de paus zelf. De bouwmeesters waren Vignola en Ammanati.
  3. De Villa d’Este in Tivoli, buiten Rome. Aangelegd in opdracht van kardinaal Ippolito II d ‘Este. De architect Pirro Ligario liet buiten Tivoli een stuwmeer aanleggen en, gebruik makende van het hoogteverschil, ervoor zorgde dat de evenwijdig aan de villa gelegen tuin voorzien werd van vele fonteinen, beroemd in de gehele wereld
  4. De Villa Lante in Bagnaia. Ook hier was de architect Vignola. Deze pronkvilla gebouwd voor kardinaal Gambara del Lante is de ideale combinatie van de opvulling van de ruimte en de verhouding villa en tuin. Vele fonteinen en beelden sieren het park.
  5. Il Sacro Bosco di Bomarzo. Ontstaan tussen 1550 en 1560 in opdracht van Vicino Orsini ter nagedachtenis aan zijn in het kraambed jong overleden echtgenote. Het thema van de geheimzinnige tuin is de dunne lijn tussen leven en dood en de strijd van de mens om in leven te blijven ondanks de dreiging van de dood en het wisselend succes van die strijd. De grote filosoof Annibale Caracci zorgde voor dit thema en de uitwerking ervan.

U kunt bekijken en downloaden:

  1. deze samenvatting
  2. de powerpoint