Ruimtelijke ontwikkeling van Rotterdam na de oorlog

Ir. Joost Schrijnen, gepensioneerd stedenbouwkundige

De stedenbouwkundige ontwikkeling van Rotterdam laat grote veranderingen zien in deze periode. Voor de oorlog was er al een plan om de stad drastisch te moderniseren. Met deze plannen was een begin gemaakt rond het stadhuis, het postkantoor en de Meent. Na het bombardement werden de aanwezige plannen snel aangepast aan de nieuwe situatie.

Allereerst werd de ligging van Rotterdam bekeken als internationale haven en onderdeel van een industrieel complex dat zich uitstrekt  van Engeland, via Roergebied naar Noord-Italië. Ook zien we dat binnen onze regio de verstedelijking sterk toeneemt waarbij we nu te maken hebben met een samenhangend gebied van Rotterdam, Delft en Den Haag. Voor de ontwikkeling van deze regio waren voor de oorlog al plannen.

In de ontwikkeling zijn een aantal fasen aan te geven:

  • In de eerste fase werd een auto-stad aangelegd gericht op de haven met veel aandacht voor volkshuisvesting
  • Daarna een fase met ontwikkeling naar een stad op de rechter Maasoever
  • In de volgende fase werd de haven richting zee verplaatst en kwam veel havenruimte vrij, ook op de linker Maasoever
  • In de laatste fase werd de ontwikkeling ingezet naar een stad aan de rivier met woon- en werkfunctie op beide oevers

Spreker liet veel plannen zien die al dan niet (gedeeltelijk) gerealiseerd zijn. Hij voorzag een ontwikkeling waarbij, parallel aan de ontwikkeling in Parijs tussen La Defence en de Arc de Triomphe, zich een corridor zou ontwikkelen langs de A13 van Rotterdam tot Den Haag met allerlei voorzieningen in en langs dit corridor.

De powerpoint is te zoals gebruikelijk te downloaden